Op social media laten we graag zien hoe fantastisch alles is. Soms is er iets waar je een, wellicht wat minder populaire, mening over hebt en wilt delen met je volgers. Is dat verstandig? Ja. Want daarmee laat je zien wie je bent, wie er achter je bedrijf zit en waar je voor staat! Er zitten wel een aantal aandachtspunten aan!
- Er is een verschil tussen kritisch zijn en iets afbranden. Dat laatste is niet constructief en kan de indruk maken dat je een negatieve insteek hebt. Dat trekt natuurlijk geen klanten.
- Post niet uit emotie. Schrijf je post en lees deze na een uur nog eens na. Laat hem eventueel ook lezen door iemand en vraag hoe het overkomt.
- Heeft het relevantie tot je bedrijf/je diensten? Ik kan me bijvoorbeeld kwaad maken over bladblazers, Floek is daar alleen niet de plek voor het te etaleren. Een incompleet artikel over slapen bij baby’s met slechte informatie wel.
- Praat over verder bouwen/laten zien wat jouw bedrijf hierin kan betekenen. Bijvoorbeeld in mijn geval: wil jij als kraamverzorgende weten wat de regelgeving en risico’s zijn rond samen slapen? Boek dan een scholing bij Floek. Roepen dat ze de krant bij het oud papier moeten gooien is niet constructief.
- Denk goed om je taalgebruik. Zeggen dat een onderwerp maar achterlijk is, en enkel in de “ja maar zij!!” – praten, zegt iets over jouw professionaliteit. Spreek vanuit de ik en wij. “Ik van Floek vind het een gemiste kans en wil graag mijn onderbouwde bijdrage aan het onderwerp doen. “
- Geef alvast een paar praktische en inhoudelijke tips/kennis over het onderwerp. Daarmee laat je zien dat je er daadwerkelijk een gegronde mening over hebt.
- Is jouw mening reden genoeg voor iemand om te ontvolgen? Zijn het waarschijnlijk geen klanten die passen bij jou als bedrijf.
- Schrik niet van reacties! Er kunnen veel opmerkingen komen. Zowel positieve als juist niet.
- Nodig je publiek uit met jou de dialoog aan te gaan. Een vak apart! Hierover volgt binnenkort een andere post.
Heb je begeleiding nodig hierbij? Neem contact op met Floek en samen kijken we de mogelijkheden door.